Щоб повною мірою скористатися перевагами нових бізнес-технологій, технічним директорам необхідно адаптувати свої традиційні IT-підходи під можливості та виклики технологічних екосистем.

Роль IT в традиційному розумінні — це фундамент для діяльності компанії. Одна з основних функцій напрямку складалася з захисту операцій компанії за допомогою фаєрволів і шифрування, щоб обмежити доступ для технологій ззовні. Однак з розвитком технологій велике число можливостей і джерел конкурентних переваг з'являється за традиційними рамками бізнесу. Ці можливості об'єднуються в безлічі нових екосистем.

5eddc6b94ebd2.jpg

Архетипи екосистем: вибухове зростання

Подібні екосистеми часто перетинаються. Наприклад, додаток для соціальних платежів може бути частиною екосистеми мобільних, соціальних, інформаційних та банківських послуг. Інтернет речей (IOT) — це екосистема, в якій кілька додатків взаємодіють один з одним через мережу.

Підключившись до подібної екосистеми, компанії можуть отримати доступ до всієї мережі. Крім іншого, вони можуть знайти нових клієнтів, підключитися до нових джерел даних і поліпшити поточні бізнес-процеси.

Технічні директора і IT-організації повинні відігравати головну роль у використанні цих можливостей. Але вони не зможуть цього зробити, якщо будуть продовжувати вести справи «по-старому». У середовищі екосистем надмірний акцент на «самозахист» обмежить компанію у використанні нових можливостей. Щоб адаптувати свою складну бізнес-архітектуру до функціонування в світі екосистем, IT-директорам доведеться з'ясувати, як одночасно використовувати зовнішні технології і вирішувати проблеми безпеки, керуючи бурхливим потоком технологічних інновацій.

IDC прогнозує, що в близькому майбутньому 50 відсотків великих підприємств і понад 80 відсотків підприємств з передовими стратегіями цифрового перетворення будуть створювати галузеві платформи або співпрацювати з уже існуючими. У той же час, згідно з даними Cisco, в 2020 році до Мережі буде підключено більше 50 мільярдів пристроїв.

Ці цифри підштовхують до радикального переосмислення того, що таке IT, і говорять про те, що технічні директори повинні управляти ними інакше: не як набором внутрішніх інформаційних технологій (IT), а як широкою мережею екосистемних технологій (ET). Для технічного директора цей зсув також створює відмінну можливість вибудувати тісну співпрацю з генеральним директором по бізнес-пріоритетам і стати головним стратегічним партнером.

Що таке екосистемні технології

ET включає в себе розширений набір IT-можливостей і функцій. Технічному директору як і раніше необхідно управляти «багатошвидкісними» IT-функціями, а також поточними двосторонніми програмами. Наступний рівень — ET — представляє новий набір можливостей, а також розширення існуючих.

Технічні директори можуть визначати і формувати свої екосистеми технології трьома способами:

Відкрити внутрішні IT зовнішнього світу

Цей підхід полягає у вибудовуванні архітектури ІТ для зв'язку внутрішніх систем і можливостей із зовнішніми системами. Одним із прикладів цього підходу в дії є мобільний додаток Delta Air Lines, яке взаємодіє з Uber, щоб мандрівники могли замовити таксі відразу після приземлення. Kraft зробив зі свого додатка рецептів інструмент для управління покупками, який створює список і легко передає його службі доставки продуктів Peapod. Сприймайте це як продовження призначеного для користувача подорожі — і відносин компанії з клієнтом — через інтеграцію з іншими постачальниками послуг.

Багато компаній вже надають можливості для інтеграції вищим і нижчим партнерам — такі технології, як EDI (електронний обмін даними), існують вже кілька десятиліть. Однак ці точки інтеграції часто залишаються статичними. Це двосторонні зв'язки з невеликою попередньо вказаною групою осіб партнерів, таких як дистриб'ютори і постачальники. Такі точки інтеграції задіснюються рідко і, найчастіше, в комплексному режимі.

В майбутньому інтеграція з зовнішніми екосистемами змусить компанії взаємодіяти з багатьма партнерами, які охоплюють широкий спектр функцій, від пошуку клієнтів до соціальної реклами і платіжних рішень. Це відбудеться тому, що низька вартість технологій і динамічне середовище стартапів привели до значного збільшення швидкості впровадження нових послуг. Таким чином, IT має слідувати «принципу Амазону», роблячи системні компоненти доступними в якості сервісів, щоб забезпечити інтеграцію з екосистемою. Інтерфейси повинні бути відкритими, динамічними і функціональними в режимі реального часу, щоб вони могли інтегрувати партнерів, технології та програми у міру необхідності.

Одним з очевидних наслідків цього процесу є необхідність розробки полегшеної технологічної архітектури, заснованої на мікросервісах і інтерфейсах прикладного програмування (API), щоб дозволити третім сторонам легко підключитися до нової екосистеми. Технічним директорам необхідно мислити категоріями платформ та їх архітектур, які використовують автопромислові OEM-виробники, щоб в майбутньому здійснювати поновлення у всій екосистемі. Можливо, їм навіть буде потрібно надати користувачам «магазин додатків», щоб ті змогли вибирати потрібні можливості. Ну і, звичайно, інфраструктура повинна бути надійною та безпечною.

Приклад того, як це може бути реалізовано, можна знайти у телекомунікаційних компаній, які розширюють свій спектр взаємопов'язаних послуг, включаючи в нього e-commerce, музику, страхування, послуги сфер охорони здоров'я, освіти, засоби масової інформації і розумні будинки. Всі ці сервіси об'єднані в одну екосистему, пропонуючи клієнтові кілька послуг через технологічну магістраль телекомунікаційної компанії. AppExchange від Salesforce вже втілює цю модель, створюючи хмарне середовище, в якому розробники можуть створювати і випускати власні додатки.

Впровадити зовнішні технології

Цей підхід спрямований на відкриття внутрішніх IT-систем, щоб бізнес міг включити зовнішні можливості в екосистему, для кращого обслуговування власних клієнтів, підтримки своїх співробітників або створення нових продуктів і можливостей, часто пропонованих через SaaS і API. Простим прикладом такого підходу є інтеграція стороннього додатка для точок продажів (POS) у внутрішні платіжні системи компанії, щоб спростити процес покупок в магазині. Або інтеграція стороннього сервісу підтримки клієнтів в веб-сайт компанії. Або навіть інтеграція з Yammer (корпоративна соціальна платформа) для підвищення продуктивності праці співробітників.

Цей підхід явно змінює процес того, як IT проектує свої системи і керує ними. Тепер мова йде не про покупку пакетів програмного забезпечення та створення індивідуальних рішень на місці або про роботу з декількома системними інтеграторами для надання бізнес-рішень. Тепер мова йде про освоєння взаємодії з клієнтами на всій його протяжності і про те, як зовнішні і вже доступні послуги можна використовувати в поєднанні з внутрішніми рішеннями, щоб сформувати цілісну, унікальну пропозицію. Компаніям необхідно буде доповнити внутрішні навички зовнішньої спеціалізацією, глибоко інтегровану в поточний процес розробки IT-додатків і управління інфраструктурою. Йдеться про створення цілодобово діючого середовища, яке дозволить пропонувати продукти мільйонам клієнтів по всьому світу.

Одна провідна міжнародна туристична компанія, чиї конкурентні переваги були підірвані появою безлічі стартапів в галузі туризму, вирішила, що їй необхідно наростити свій потенціал, щоб провести необхідні перетворення. Важливим компонентом її стратегії була співпраця з вендорами із зовнішньої екосистеми для забезпечення підтримки різних сервісів, таких як мобільне обслуговування, пошукові та платіжні системи, CRM. Цей підхід дозволив їм прискорити трансформацію, збільшити охоплення ринку і залучити талановитих фахівців у міру розвитку технологій і зростання попиту.

5eddc6e611922.jpg

Модернізувати IT для відповідності інновацій

Ми часто чуємо про те, наскільки швидким став темп розвитку нових технологій. Але варто пам'ятати, що багато хто з нових інструментів може кардинально змінити бізнес-модель компанії, хоча на перший погляд цей нюанс можна не помітити. Щоб підготуватися до цих змін і зайняти більш агресивну конкурентну позицію, компанії повинні тестувати нові технології і бути готовими використовувати їх, як тільки цінність цих технологій буде доведена і вони стануть доступні для масштабування. Це може здійснюватися у формі «погратися в нові технології» (наприклад, зі стандартами оупенсорса) в спеціальних «пісочницях», де можна протестувати зв'язок між внутрішніми і зовнішніми IT. Крім того, лідери в сфері IT повинні будуть активно створювати партнерства або альянси з вендорами і постачальниками послуг, щоб по-справжньому зрозуміти і оцінити, як технологія може використовуватися в їх бізнес-середовищі.

Насправді багато компаній вже активно інвестують в нові технології. Наприклад, велика кількість фінансових компаній створили внутрішні корпоративні венчурні фонди для інвестування в такі технології, як блокчейн і IOT. Однак компанії продемонстрували менший прогрес і успіх в інтеграції цих технологій в свою існуючу IT-інфраструктуру, так само як і в подальшому поширенні ціннісного пропозиції серед своїх клієнтів. В стартапи, що пропонують інноваційні рішення, часто використовуються «незрілі» технології, нездатні до масштабування; вони часто використовують зовнішні хмарні сервіси, які можуть бути несумісні з хмарною інфраструктурою компанії-замовника. Тому для таких компаній важливо продумати, як забезпечити плавну інтеграцію нових інструментів, як з технічного боку, так і з боку робочої культури, щоб в повній мірі використовувати продукти, пропоновані стартапами. Якщо на даному етапі будуть допущені помилки, компанія створить чергову відпрацьовану «спагетті» -інфраструктуру.

З огляду на масштаби інновацій, не відстати від конкурентів буде можливо тільки в тому випадку, якщо технічний директор найме аналітиків чи архітекторів, чия робота полягає в оцінці і забезпеченні сумісності зовнішніх технологій. Наприклад, DBS Innovation Group заснувала посаду віце-президента з фінансових технологій, що відповідає за виявлення, інтеграцію і управління потенційними членами екосистеми. Ця людина керує Фінтех-проектами на місцевому та регіональному рівнях і звітує перед головою глобального партнерства.

Незалежно від того, який спосіб або комбінацію способів формування екосистеми виберуть генеральний і технічний директора, IT-фахівці виходять на передній план не тільки в області технологій, але і в інновації бізнес-моделей.

Починаючи роботу з екосистемою

Незважаючи на те, що побудова екосистеми є складним завданням, заснованої на багатьох взаємозалежностях, ми з'ясували, що концентрація на наступних шести елементах дозволить технічному і генеральному директорам отримати максимальну віддачу:

Переосмислення бізнес-стратегії

Вибір способу або комбінації способів для взаємодії з різними екосистемами (або для створення своєї власної екосистеми) залежить від трьох речей: стратегії компанії, ринкового середовища і загальної схильності підприємства до ризику. Це, в свою чергу, вимагає, щоб технічний директор працював в тісній співпраці з генеральним директором та провідними фахівцями компанії для того, щоб допомогти сформувати бізнес-стратегію шляхом виявлення нових технологій і екосистем, які можуть різко змінити ситуацію на ринку, визначити, де знаходяться майбутні джерела цінності, і розробити необхідні стратегічні дії, щоб досягти успіху в їх перехопленні. Суть цього діалогу полягає в постійному двосторонньому дослідженні, де технологія і бізнес-стратегія нерозривно пов'язані. Роль технічного директора полягає не тільки в оцінці здійсненності, а й в тому, щоб допомогти бізнесу виявити ті загрози і можливості, які несе в собі перспектива участі в екосистемах.

розвиток інфраструктури

Нова двохнаправлена інтеграція технологій носить динамічний характер; вона відбувається в режимі реального часу з тисячами бізнес-партнерів або кінцевих споживачів. Такий процес вимагає від компаній створення архітектури інтеграції наступного покоління, здатної підтримувати ці процеси, і введення відкритих стандартів, які можуть бути легко прийняті зовнішніми сторонами. Існуючий в компанії каталог управління основними даними також необхідно розширити, щоб включити сторонні дані і врахувати потенційну інтеграцію з зовнішніми провайдерами основних даних. Щоб системи працювали, повинна існувати чітка архітектура даних і схема управління для забезпечення їх чистки, раціоналізації і стандартизації.

Переосмислення процесу і структури управління клієнтами

Коли клієнти звернуться в техпідтримку, в умовах екосистеми буде складно визначити, де саме знаходяться точки несправності: в системах компанії, сторонніх сервісах, хмарних сховищах, мережі або в якійсь комбінації вищезгаданого? Така багаторівнева реальність зажадає від компанії фундаментального переосмислення процесів підтримки інфраструктури.

Створення таких SLA (Угода про рівень надання послуги), які чітко визначать протоколи ескалації і вирішення проблем і з якими згодні всі сторони, матиме вирішальне значення. Створення стандартних ідентифікаторів, або «триплетів», і їх інтеграція в екосистемні сервіси партнерів і вживані технології стане важливим кроком для швидкого виявлення та вирішення виникаючих технічних проблем.

Однак встановлення подібних стандартів і угод не є приводом, щоб перекидати клієнтів від одного партнера до другого, третього і т.д. Компанії, що працює з клієнтами, необхідно вирішувати проблеми за кулісами, не ускладнюючи навігацію по екосистемам партнерів для споживачів.

5eddc71d54403.jpg

Визначення параметрів кібербезпеки, правової бази та партнерства

В результаті розширення інфраструктури внутрішня політика і процеси, що стосуються кібербезпеки, повинні будуть охоплювати сторонніх партнерів і постачальників. Слід визначити і погодити новий набір стандартів безпеки, який чітко би формулював, як буде відбуватися інтеграція і якими типами даних можна обмінюватися за якими напрямками.

Робота з великим колом сторонніх осіб піднімає і інші юридичні питання: інтелектуальна власність, відповідальність, конфіденційність, розподіл прибутку і врегулювання складнощів можуть серйозно обмежувати потенційні вигоди від участі в розширеній екосистемі. Проблеми ліцензування вже виникали при взаємодії між компаніями, що надають хмарні сервіси, і компаніями, що працюють з локальними апаратними та програмними продуктами, через різні і конкуруючі бізнес-моделі. Зокрема, володіння даними і управління клієнтами матимуть вирішальне значення, враховуючи, що компаніям необхідно мати доступ до обох цих областяй.

Це зажадає значних навичок ведення переговорів, а також зусиль по розробці і впровадженню широкого набору стандартів, щоб уникнути постійного вибудовування угод з нуля з появою кожного нового партнера або постачальника. Підхід маркету додатків, в якому чітко вказуються стандарти, надаються інструменти, а угоди укладаються перед початком роботи, може послужити корисною моделлю.

Взаємодія з мережею постачальників також вимагає змін в навичках сертифікації та управлінні їх продуктивністю. Компанії повинні будуть чітко визначити стандарти і процедури, відповідно до яких повинні працювати постачальники, і позначити керівні принципи, які визначать, як саме постачальник буде включений в життєвий цикл доставки. Home Depot розробляє стандарти спільно з виробниками своїх продуктів, щоб забезпечити сумісність з системою розумного будинку Wink. Компанії, які взаємодіють з постачальниками найбільш ефективно, розглядають відносини з вендорами, як партнерство з високим ступенем прозорості. Для цього необхідно реструктурувати процеси внутрішнього постачання і управління постачальниками, щоб вони були більше схожі на M & A, в результаті чого компанії зможуть інтегрувати нових партнерів або створювати нові альянси швидко і ефективно.

Відкритість зовнішньому світу

Технічні директора зазвичай орієнтовані на захист систем і забезпечення їх ефективної роботи. Але новий цифровий світ вимагає більш активної взаємодії із зовнішнім світом для розуміння конкурентних загроз і джерел вартості. Технічним директорам слід розробити набагато більш гнучку IT-інфраструктуру і подумати про створення нових способів конструктивної інтеграції зовнішніх систем. Але витрачати довгий час на створення дуже складних «куленепробивних» систем контрпродуктивно; тестування програми або нової платформи має займати кілька днів або тижнів.

Інвестування в нові можливості

Оскільки компанії все активніше використовують технології зовнішніх екосистем, їм потрібні фул-стек архітектори та інженери конвергентних інфраструктур, які можуть надати експертні знання в області стороннього програмного забезпечення, вільно володіти декількома кращими в своєму класі технологіями і поділитися досвідом інтеграції декількох технологій. Можливості «перекладача» також матимуть вирішальне значення для подолання розриву між бізнес-цілями і технологічними вимогами, що пред'являються в екосистемі. Будь-яка нова функція в архітектурі підприємства повинна тісно взаємодіяти з бізнесом, щоб зрозуміти, як зовнішні сервіси можуть бути інтегровані з продуктами для розширення ціннісного пропозиції клієнта.

З розвитком хмарних обчислень і інфраструктури програмованого ПО, необхідні ресурси (наприклад, мережі, сервери, системи зберігання, програми та сервіси) тепер можуть надаватися швидше, а також можуть управлятися і використовуватися з мінімальними зусиллями. Для цього потрібні DevOps (інтеграція розробки та експлуатації) і хмарні інженери, які мають досвід навігації мінливої екосистеми хмарних обчислень і програмного забезпечення, а також фахівців з даними, інженерів по автоматизації і корпоративних архітекторів. Крім того, компаніям потрібно буде знайти кількох старших розробників, які зможуть встановити стандарти розробки в магазині додатків.

Багато з цих можливостей компанії часто передають на аутсорс. Але через зростаючу важливість навичок проектування і автоматизації багато переосмислюють цей підхід у міру того, як інформаційні технології переходять від допоміжного елементу до базового елементу впливу.

Інтеграція IT-компанії зі сторонніми можливостями відкриває нові шляхи отримання істотних джерел вартості. Але до тих пір, поки інформаційні технології не перетворяться в екосистемні технології, переважна більшість нових можливостей залишиться за межами досяжності.