Нижче наводжу свій переклад статті Сільвії Алоїзі та Павла Політюка "Thousands of goods railcars stuck at Ukraine"s border as war hits exports", опублікованої 7 квітня 2022 року на Reuters https://www.reuters.com/world/europe/thousands-goods-railcars-stuck-ukraines-border-war-hits-exports-2022-04-07/

Тисячі залізничних вагонів застрягли на кордоні України, коли війна вдарила по експорту

Львів, Україна, 7 квітня (Reuters) — На заході України близько 1100 вагонів поїздів, що перевозять зерно, застрягли біля головного залізничного прикордонного переходу з Польщею, не маючи можливості перевезти свій вантаж за кордон.

Це лише деякі з 24 190 вагонів, що перевозять різні товари на експорт, включаючи рослинну олію, залізну руду, метали, хімікати та вугілля, які чекали, щоб перетнути західний кордон України станом на вівторок, згідно з даними державної залізничної компанії, про які раніше не повідомлялося.

Оскільки війна вирує вздовж південного узбережжя країни, а її основні порти заблоковані вторгненням Росії, Україна намагається експортувати своє зерно та інші товари, за словами урядовців та інсайдерів галузі. Але оскільки Київ шукає альтернативні експортні маршрути по суші, ці зусилля були ускладнені логістичними проблемами та тяганиною, кажуть представники галузі та торговці товарами.

Валерій Ткачов, заступник директора комерційного департаменту державної залізничної компанії "Укрзалізниця", повідомив, що 10 320 вагонів – або близько половини від загальної кількості – чекають на розв'язці біля села Ізов, головного залізничного прикордонного переходу до Польщі. Розташована приблизно в 130 кілометрах на північ від Львова, розв'язка служить воротами для доставки до польського морського порту Гданськ.

Одне ключове питання — величезний обсяг товарів, для якого потрібно знайти альтернативний маршрут, що викликає дефіцит всього, від залізничних вагонів до персоналу, за словами інсайдерів галузі та уряду. Україна, один з найбільших світових експортерів зерна, до війни експортувала 98% своїх зернових через Чорне море. Як правило, лише частина експорту країни пішла залізничним транспортом, де транспортні витрати вищі, ніж доставка.

Ці труднощі ускладнюються логістичними питаннями, такими як відмінності в залізничних коліях, що використовуються в Україні та сусідніх країнах, таких як Польща – спадщина з часів, коли Україна була частиною Радянського Союзу. Хоча захід країни був врятований від найгірших бойових дій, під Львовом були ракетні удари, в тому числі по нафтових об'єктах, а тому заходи безпеки навколо кордону дуже жорсткі.

Перебої в експорті України означають, що країнам, які покладаються на імпорт українського зерна, включаючи Китай, Єгипет, Туреччину та Індонезію, необхідно буде знайти альтернативні поставки або зіткнутися з нестачею продовольства, попередили агентства допомоги.

Вторгнення Росії в Україну 24 лютого посилило стурбованість з приводу глобальної продовольчої безпеки, посиливши зростання цін на світове зерно, добрива та паливо. Світові ціни на продовольство зростають з середини 2020 року через зриви посадки та збору врожаю в багатьох країнах протягом першого року пандемії COVID-19, а пізніше через проблеми з ланцюгом поставок.

Незважаючи на те, що Росія скорочує операції навколо Києва і північного регіону Чернігова, щоб зосередитися на боях на сході, тривала блокада портів на півдні завдає серйозного удару по Україні. Експорт зернових є наріжним каменем економіки України — на загальну суму близько $12,2 млрд у 2021 році і становить майже п'яту частину всього експорту країни, згідно з офіційними даними.

Український уряд не відповів на прохання про коментар. Україна заявила, що експорт зернових минулого місяця впав до десятої частини від показника березня 2021 року на тлі закриття портів і що збій впливає на людей у багатьох країнах. "Сотні мільйонів людей у всьому світі не отримають продовольства, якщо російська блокада українських портів не буде знята в найближчому майбутньому", — йдеться в заяві міністерства сільського господарства.

Росія почала те, що вона називає "спеціальною військовою операцією" в Україні, з метою демілітаризації та "денацифікації" України. Україна і Захід кажуть, що вторгнення було незаконним і невиправданим.

Кремль не відповів на прохання про коментар. Росія заперечує навмисні напади на цивільних осіб і цивільну інфраструктуру, незважаючи на задокументовані напади на лікарні, багатоквартирні будинки і залізниці.

Українські фермери, які в минулому році виробили рекордний урожай зернових, кажуть, що їх врожаї пшениці можуть скоротитися вдвічі, а може і більше. Російські сили неодноразово пошкоджували зерносховища на сході України, заявив американський чиновник. Київ і Москва звинувачують один одного в закладанні мін в Чорному морі, що створює небезпеку для торгового судноплавства. 

Війна перевернула сільськогосподарський сектор країни і "зруйнувала дороги, залізниці та залізничні станції України, які полегшують наземні перевезення", сказав Reuters минулого тижня американський чиновник. "Війна Путіна триває, і все більше орних українських земель руйнуються російськими танками, снарядами і мінами, ризикуючи набагато довгостроковою продовольчою кризою", — йдеться в заяві.

Україна і Росія є основними експортерами пшениці, на частку яких припадає близько третини світового експорту, майже всі вони проходять через Чорне море. Його води поділяють Болгарія, Румунія, Грузія і Туреччина, а також Україна і Росія, які перебувають у стані війни з тих пір, як президент Владімір Путін вдерся до свого південного сусіда 24 лютого.

РЕЗЕРВИ

Розчищення заторів може зайняти багато часу.

Оскільки українська залізнична мережа використовує російську колію розміром приблизно 1,5 метра, або приблизно на 10 сантиметрів більше, ніж колії, що використовуються в більшості країн Європи, залізничний персонал повинен піднімати вагони з домкратом і вручну міняти шасі відповідно до польських колій, сказав Ткачов. Як варіант, вони можуть вивантажити зерно з українських вагонів і пересипати його в польські — процес, який може зайняти до півгодини на вагон.

Ткачов з державної залізниці повідомив Reuters, що в даний час до 500 вагонів перетинають кордон поблизу Ізова на день — фактично тритижневе відставання. Він додав, що є ще десяток пунктів пропуску, багато з яких не мають заторів.

За його словами, державна залізниця працює над збільшенням пропускної спроможності до 1100 вагонів зерна на день для перетину кордону з Польщею, Румунією, Угорщиною та Словаччиною протягом трьох місяців — майже в десять разів більше, ніж в березні.

Вона наймає більше людей і купує обладнання, щоб допомогти міняти залізничне шасі, перенаправляючи персонал з пасажирських поїздів на вантажний транспорт, а також працює над полегшенням інших перешкод, таких як митні процедури, каже Ткачов.

"Ми працюємо над тим, щоб прискорити процес... зменшуючи кількість та тривалість вагонних перевірок, а також обсяг оформлення документів", — сказав він.

УДАР ПО ЕКСПОРТУ

Однією з компаній, на яку вплинуло відставання, є "Астарта Холдинг НВ", український виробник продуктів харчування. Компанія зобов'язалася доставити європейським клієнтам 25 000 тонн кукурудзи в квітні, але ще не отримала необхідного підтвердження від керівників залізниці, каже Юлія Берещенко, директорка зі зв'язків з інвесторами та розвитку бізнесу "Астарти".

"Астарта" також заявила, що має близько 150 000 тонн зерна, в основному кукурудзи, які простоюють у її силосах. У цю пору року високі склади повинні бути майже порожніми, сказали в компанії.

Офіційні дані, опубліковані урядом в неділю, говорять про експорт 1,4 млн тонн кукурудзи і пшениці в березні. Це приблизно чверть лютневого показника і падіння порівняно з приблизно 3 мільйонами тонн у березні 2021 року.

Але обсяг експорту останнього місяця включає зерно, завантажене на судна, що застрягли в заблокованих морських портах України, повідомив заступник міністра сільського господарства Тарас Висоцький.

Висоцький заявив українському національному телебаченню в понеділок, що лише 300 тисяч тонн сільськогосподарської продукції виїхали з країни залізницями.

Аналітики кажуть, що Україна, яка експортувала 43 млн тонн зерна з початку сезону в липні до вторгнення в кінці лютого, може експортувати лише близько 1 млн тонн протягом наступних трьох місяців через логістичні труднощі. До війни уряд прогнозував, що експорт зернових може досягти 65 млн тонн в цьому сезоні.

Висоцький у своєму виступі на телебаченні в понеділок висловив надію, що Україна зможе експортувати залізничним транспортом 1,5 млн тонн на місяць, додавши, що це буде лише третина обсягів, які зазвичай обробляються портами, але все одно будуть генерувати такий необхідний дохід для аграрного сектора.

"КРАПЛЯ В ОКЕАНІ"

Товарні трейдери, такі як Cargill Inc, шукають способи отримати продукти харчування з країни, але немає легкого рішення, сказало джерело в галузі.

Компанія Cargill не відповіла на прохання про коментар.

Київ веде переговори з Румунією про доставку своїх сільськогосподарських товарів через румунський чорноморський порт Констанца, повідомило 30 березня міністерство сільського господарства. Це буде включати транспортування зерна залізничним транспортом до вантажних портів на річці Дунай, а потім завантаження їх на баржі для плавання в напрямку Констанци, сказали представники галузі.

В румунському порту зерно треба буде перевантажити на великі судна для судноплавства по всьому світу, що робить весь процес складним і дорогим. За даними українського аграрного консалтингу APK-Inform, вартість доставки українського зерна в румунський порт Констанца становила 120-150 євро ($133-$166) за тонну.

До війни трейдери платили від 20 до 40 доларів за тонну за транспортування зерна в чорноморські порти України.

Будь-які надії на швидке відновлення цього маршруту були ще більше розбиті на вихідних. У неділю російські ракети потрапили в порт Миколаєва, а також вразили нафтові об'єкти поблизу головного хаба Одеси на Чорному морі, повідомили місцеві чиновники. Міністерство оборони Росії заявило, що його ракети знищили нафтопереробний завод і три сховища палива під Одесою. Воно сказало, що вони використовувались Україною для постачання своїх військ поблизу Миколаєва.

Український уряд також стурбований власними запасами продовольства в країні, хоча каже, що має достатньо запасів на три роки.

Минулого місяця Україна призупинила експорт жита, вівса, проса, гречки, солі, цукру, м'яса та худоби з моменту вторгнення, а також запровадила експортні ліцензії на пшеницю. Уряд заявив, що дозволить вільний експорт кукурудзи та соняшникової олії.

Менеджер одного з головних іноземних товарних трейдерів, що працюють в країні, сказав, що навіть якщо країні вдасться збільшити свої експортні потужності сільськогосподарської продукції до 700 тисяч — 1 мільйон тонн на місяць залізницею і через Дунай швидко, це буде просто "крапля в океані".

"Ми зможемо досягти 10-15% від потужностей, які дійсно необхідні", — сказав він. "Я вважаю, що ризики для економіки величезні."