Саме поняття «захист національного виробника» чи «захист національного бізнесу» містить в собі антиринкову суть. Такими фразами можна прикрити будь-який блат, штучні адміністративні переваги, які «бізнес» намагається вибити для себе у держави.
Жонглювання такими фразами, «прикручування» до них контексту (наприклад, про #22 євро), говорить тільки про те, що цей «бізнес», який так прагне бути захищеним державою, віддає переваги не ринку, а державному втручанню. Потім, це спровокує якесь інше державне втручання, спровоковане іншим «національним виробником», яке закрутить гайки у вигляді регулюваня цін, або норми прибутку, який держава дозволить собі залишити з тих чи інших операцій, або десятка нових адміністративних перепон, ліцензій, і такого іншого. Будь яке втручання призводить до іншого втручання, тому що коли таке втручання дозволено — та ще й заохочено бізнесом — воно неодмінно станеться. Бо кожен інший бізнес захоче тягнути ковдру на себе і вишибати конкурентів не заслуженими перевагами — а зв'язками у владі або здатністю створити достатню «групу тиску», яка примусить владу вдатися до того чи іншого регулювання.
Така логіка і політика представників національного бізнесу говорить лише про недалекоглядність та обмеженість, а також нерозуміння одного простого факту — держави має бути менше в бізнесі, а не більше. І для блага всіх виробників і підприємців буде, якщо ніхто з них не зможе щоразу бігти у владні кабінети, коли не може впоратися з конкурентами або тенденціями на ринку. І не треба, не треба бізнесу так позірно піклуватися про державний бюджет і розмахувати цифрами — йому варто дбати про свій прибуток і свій розвиток.
І тоді, тільки ринок і його невидима рука буде визначати тенденції, успішність чи провальність.
Існує лише два шляхі досягнення цього — або бізнес дорослішає і досягає консенсусу щодо мораторію на смикання держави за ниточки, і не використовує жодні її механізми для отримання власних конкурентних переваг, або влада сама відсікає собі можливість втручатися. Чи є бодай один з двох — реальним?