Падіння персонального рейтингу Зеленського прогнозувалось давно. І значно більше, ніж на 8,6% (хоча, може, там навіть тепер втрати більші за 8,6% — варто зважати, що статистична похибка конкретно для цих даних становить цілих 3,5%).
Хоча жодна з проблем, жоден зі скандалів – насправді серйозних і тяжких за наслідками – так і не став «вбивчим» для рейтингу влади, як очікувалось багатьма. Але скандалів і провалів вже накопичилась критична маса – тож тягнуть на дно рейтинг Зеленського вони «за сумою впливів».
Рівень некомпетентності і корумпованості, вперто демонстрований теперішньою владою, підштовхує виборців не так до пошуку нових «нових облич», як до перегляду свого ставлення до вже відомих «старих політиків». Якщо Зеленський буквально на очах перетворився якраз на той ідеальний образ політика, з котрим так видовищно боровся в серіалі Голобородько, — тобто, виявився як мінімум «таким самим», як максимум «ще й гіршим» від старих політиків, то, може, і ті старі політики не є настільки поганими? І можна помалу все ж повертати їм довіру.
==
Цікавий момент. Ми вже стикались з цим методом від Зекоманди: коли у відповідь на помітне просідання рейтингів Зеленського і СН негайно приймались кілька демонстративно патріотичних рішень, Зеленський робив одну-дві відповідних заяви, і значення рейтингу повертались на попередні позиції (те ж рішення РНБО щодо закриття 3-х медведчуківських ТБ-каналів).
Я так розумію, з результатами опитування КМІС ОП було ознайомлено за кілька днів до публікації. Тож у Зекоманди був час для нарад.
А тепер оцініть тільки останні кроки влади:
- Знов РНБО. Випуск «Словника термінів» щодо Криму й Донбасу. Демонстративне віднесення терміну «Великая отечественная» до колонки «фейків і кліше», рекомендація вживати термін «радянсько-німецька війна» або 2СВ. Те саме – щодо термінів «Малороссия» і «Новороссия» — «фейк і кліше». ІЦ «Русскій мір» заодно.
- Київський суд заочно заарештував Азарова за статтею про держзраду (стосовно укладання Харківських угод). Офіс генпрокурора (чит. «Зекоманда») заявив, що тепер Київ може почати процедуру екстрадиції «Міколи Яновіча».
- Небачена і неочікувана стійкість в ситуації із затриманим російським бойовиком з «ЛНР» Андрєєм Косяком: українська влада просто вперлась і мовчить, незважаючи на купу офіційних заяв від МЗС РФ, інших офіційних осіб Росії, їхні подання до міжнародних структур, масові акції під представництвами ОБРЄ тощо. Тобто, «актив заморожено» і його ще буде використано в черговому владному «марафоні патріотизму».
- Запуск версії про можливий обмін затриманого Медведчука, ймовірно, теж з цієї серії, але ідея явно не пішла, реакція суспільства однозначно негативна (передусім це стосується «сумнівного походження» власності Медведчука, котру Україна втратить у випадку депортації, плюс це дійсно порушує Конституцію і закони України, для таких кроків треба попередньо вносити правки й доповнення).
Звісно, це слабше, ніж закриття телеканалів «п'ятої колони», але метод очевидно той самий. Подивимось, чи це матиме хоч якийсь ефект на тлі реальних проблем:
- холоду, ціни на газ і порожніх газосховищ (офіційна заява влади «є 27 млрд м3», і натомість заява незалежних експертів «є тільки 18 млрд м3»),
- перспектив блекауту і віялових відключень (проблеми з вугіллям на електростанціях цілком реальні, компенсувати все за рахунок АЕС не вийде технічно, імпорт теж ускладнений),
- подальшого поширення відомостей про офшорний скандал (той же КМІС виявив, що значна частина виборців досі просто не в курсі щодо цих подій – 85,3% «не чули» або «щось чули»),
- подальшого поширення відомостей про вагнергейт (86,7% або взагалі не чули, або «щось таке чули»),
- розкручування історії з сумнівним звільненням Разумкова (39,1% негативно оцінили)
- зростання цін на все (вже лише 22,7% вважають, що події в Україні розвиваються в правильному напрямку – порівняно з 41% в червні 2019; хоча рік тому, в листопаді 2020-го Центр ім.Разумкова наміряв лише 17,5% виборців з такою думкою – однак подивимось, що буде цього листопада, після початку чи не початку опалювального сезону)
- збільшення смертності від коронавірусу і примусової вакцинації, запровадження дискримінаційних заходів щодо частини громадян без вироків суду (обмеження доступу до громадських місць тощо – так, це має протиепідемічну ефективність, але тотально порушує Конституцію, тож мало би якось законодавчо врегулюватись, наприклад, котримись додатковими Тимчасовими положеннями до КУ, а не просто запроваджуватись).