Росія готується «істотно спростити» порядок надання громадянства іноземцям. Як написав «КоммерсантЪ», ключова новація полягатиме ось у чому: отримати російський паспорт можна буде, не відмовляючись від іноземного.
Зараз це є вимогою російського законодавства. Але її хочуть зняти. Оскільки новація виходить від тамтешнього уряду, і про неї повідомили пресі, немає сумніву, що так воно й буде. Причому відповідний законопроєкт можуть внести до держдуми вже в поточному місяці.
Ще березні цього року, пише російська газета, Путін розпорядився створити робочу групу з реформування імміграційних правил, і перед цією групою поставлено задачу закласти основи для «створення» від 5 до 10 млн нових російських громадян. В цьому можна (і треба) вбачати певну логіку з точки зору демографії: 2018-го населення Росії скоротилося вперше за 10 років, і прогнози тамтешніх спеціалістів на майбутнє не дуже втішні.
Разом із тим, привертають увагу ось такі чудові у своїй відвертості слова віце-спікера держдуми Пєтра Толстого (цитується мовою оригіналу з статтею «Коммерсанта»):
«Мы хотим в весеннюю сессию этот вопрос закрыть, чтобы все желающие могли стать гражданами России. А соответственно, Россия что будет делать? Она будет своих граждан за-щи-щать».
Звісно, Толстой – відомий «яструб» (і, зокрема, українофоб). Проте легковажно ставитися до подібних заяв не варто. Зрештою, реформа цілком може призвести до масового отримання російських паспортів і тими іноземцями, які взагалі-то в РФ не живуть. Недарма ж одночасно пропонується, зокрема, зняти норму про те, що для отримання паспорта з двоголовим орлом треба постійно проживати в Росії 5 років.
Можна уявити, що потенційна наявність – у перспективі – більш-менш значної кількості українців із російськими паспортами, особливо сконцентрованих в окремому регіоні, стане для Москви зручним важелем впливу. Аж до організації можливих провокацій (враховуючи російські фінансові ресурси, виконавці знайдуться без проблем). Зрештою, для чогось же Москва вжила ще у вересні низку заходів для інтенсифікації роздачі своїх паспортів у ОРДЛО. І це при тому, що за попередні три місяці, ще без «інтенсифікації», цих паспортів там було роздано 15 тис. 800, а ще на понад 36 тис. було отримано заявки.
На жаль, українська влада реагує на все це мляво, якщо реагує взагалі. Хоча абсолютно ясно, що в разі проведення на нині окупованих територіях виборів проблему конче необхідно буде вирішувати – і бажано ДО цих виборів. Якби ще розуміти, як.
Від можливих негативних наслідків нинішньої «паспортної» ініціативи росіян ТЕОРЕТИЧНО можна убезпечитися заздалегідь. У нас ще з середини літа ведеться (хоч і не дуже активна, а так, епізодами) дискусія про питання подвійного громадянства. Є ініціатива президента Зеленського про спрощення надання громадянства представникам діаспори та тим іноземцям, хто має особливі заслуги перед Україною. Глава фракції «Слуги народу» Давид Арахамія не далі ніж 6 лютого обіцяв, що за цю тему візьмуться одразу після завершення «земельної» епопеї.
При цьому з вуст різних представників влади та очільників президентської партії в різних інтерв'ю кілька разів звучали припущення, що для громадян РФ буде зроблено виняток – їм подвійне громадянство в Україні не світитиме (є також і пропозиції взагалі обмежити цю можливість списком громадян певних країн, але не будемо перевантажувати текст деталями).
Напрошується ідея: прописати у відповідному законодавстві процедуру позбавлення громадянства України при набутті громадянства РФ. Правові підстави для цього є: все-таки Росія у нас законодавчо визнана агресором. Саму норму при цьому можна зробити тимчасовою, з можливістю пролонгації – запхавши її в перехідні положення абощо.
Біда в тому, що це буде прямо суперечити Конституції – ст. 25 («Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство") та, відповідно, ст. 64 («Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України").
Водночас нинішніх можновладців не спиняє те, що ідея подвійного громадянства теж суперечить Конституції. Як мінімум – духу ст. 4 («В Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом"). На Банковій та в монобільшості воліють не помічати першого речення, натомість посилено кивають на друге.
Звичайно, для убезпечення від появи в Україні надмірної кількості "українців-росіян", яких Москва в зручну для себе мить може кинутися "захищати" від нею ж вигаданих загроз, не обов'язково змінювати Конституцію. Достатньо було б адекватної роботи органів, відповідальних за статистику по темі – і, безумовно, спецслужб.
Але є великі сумніви, що у владі взагалі усвідомлюють проблему. Чи хочуть її усвідомлювати.