Наприкінці 2024 року у ЗМІ замайоріли заголовки: «Український бізнесмен купив польський тракторний завод Ursus». Варто тут звернути увагу на кілька моментів.

Перше — дехто з поляків цій новині був не дуже радий, адже йдеться про бренд, який давно сприймається, як щось питомо польське і традиційне. Друге — завод насправді збанкрутував ще у 2019 р. і ця купівля стала його порятунком. Третє — інвестором, який придбав завод, став виходець з українського IT-сектору Олег Крот. Ця покупка — його перша інвестиція, повʼязана напряму з сільським господарством. Ну, і четверте, напевно найголовніше — ходять чутки, що завод ймовірно змінить профіль роботи — крім тракторів, випускатиме ще й військову техніку

Тому ми звернулись напряму до українського власника заводу, щоб розкрити всі таємниці навколо цієї покупки та підтвердити чи спростувати здогадки читачів. Про деталі угоди читайте далі.

Хто такий Олег Крот та чому він вирішив купити польський Ursus

До придбання заводу Ursus Олег Крот здебільшого займався проєктами, пов'язаними з інноваціями та інвестиціями у технологічні, промислові й інфраструктурні проєкти. Спільно з партнером він створив понад 10 міжнародних бізнесів. Одним з найвідоміших став холдинг TECHIIA, який обʼєднав понад десяток технологічних компаній в індустріях безпілотної авіації, IT, кіберспорту, будівельних технологій тощо. 

Наприкінці минулого року стало відомо, що підприємець купив польський завод Ursus, який спеціалізувався на виготовленні спецтехніки.

«Завдяки досвіду роботи у масштабних проєктах TECHIIA я навчився мислити глобально, розуміти, як інтегрувати інновації у традиційні сфери, і працювати з міжнародними партнерами. Моя діяльність завжди фокусувалася на стратегічному управлінні, пошуку нових ринків і модернізації. Ursus став природним продовженням цього шляху, адже це бренд із великим потенціалом, який потребує нового дихання», — каже підприємець. 

Що вплинуло на покупку найбільше? Олег коментує, що вирішальним фактором стала багаторічна історія Ursus, адже це бренд із відмінною репутацією, який знали й цінували в багатьох країнах

«Ursus має унікальну спадщину, і моє завдання — зберегти її, зробивши бренд сучасним і конкурентоспроможним. Звісно, були сумніви, адже завод перебував у складному стані. Але я бачив можливість відновити виробництво, модернізувати процеси та зробити бренд успішним знову», — каже Олег Крот.  

Він додав, що наразі відновлення виробництва є головною метою. Перші кроки — модернізація обладнання, відновлення кадрового потенціалу та запуск оновлених моделей техніки, які відповідатимуть сучасним потребам ринку.

Що спільного в Ursus з Case IH та Massey Ferguson?

Компанія Ursus була заснована в 1893 р. і спочатку виробляла сталеві конструкції, а згодом мотори. З середини 1920-х років компанія почала виробляти трактори. Відтоді, Ursus став флагманом польського сільськогосподарського машинобудування. Перші трактори були побудовані на основі моделей американського виробника Case IH

Під час Другої світової війни на підприємстві виготовляли мотоцикли, броньовану та колісну техніку.  У 1946 р. виробництво тракторів відновилося, але цього разу на основі моделей Lanz Bulldog. 

У 1960 р. в серійне виробництво надійшов легендарний трактор Ursus C-325. Цей трактор став попередником цілого сімейства легких тракторів. Виробництво Ursus C-325 з його модернізованими версіями безперервно тривало 34 роки. Серія включала:

У 1971 р. власники підприємства вирішили працювати над ліцензійним виробництвом тракторів. Свої розробки запропонували чотири компанії: Deutz, Fiat, International Harvester (IHC) і Massey Ferguson. Все ж ліцензію купили у Massey Ferguson і виробляли прототипи їх тракторів.

У 1983 році Ursus досяг виробничої потужності у 50 000 тракторів на рік. В 1998-2003 рр. трактори Ursus були модернізовані, поліпшено ергономіку, розроблений новий дизайн.

Мертвий ведмідь

На початку 2000-х компанія інвестувала 25 млрд польських злотих у різні інвестиційні проєкти. Також на створення власної версії трактора Massey Ferguson керівництво компанії витратило майже 1 млрд злотих. Але це не спрацювало, і Ursus сильно постраждав — склад був переповнений надлишковими деталями, які нереально було реалізувати.

Проблеми з ліцензуванням закрили шлях на Захід, а через дорожнечу в Східній Європі покупця теж було нелегко знайти. У 2007 р. турецький  холдинг Uzel купив 51% акцій Ursus, а з 2011 р. компанія вже стала власністю холдингу Pol-Mot. Новою перспективною справою здавалось виробництво електробусів і Ursus навіть співпрацював за цим напрямком з українською компанією «Богдан» Петра Порошенка. Разом компанії виготовили 38 міських електробусів, які постачали в міську інфраструктуру Любліна майже 3 роки.

Проте компанія все більше застрягала в боргах. Не допомогли й спроби реструктуризації підприємства. За результатами судового розгляду у 2019 р. Ursus визнано банкрутом. 

За нашими спостереженнями, якщо перейти на офіційну сторінку польського Ursusа, то побачиш тільки фото мертвого ведмедя. І це дуже символічно, адже латинською мовою ведмідь — Ursus. 

Відродження Ursus і чутки щодо військового виробництва

Олег Крот, стверджує, що розуміє усю «спадщину» Ursus. Тому в планах — провести енергоаудит, впровадити новітні технології для оптимізації виробничих процесів, а також оновити сертифікацію ISO 9001, щоб відповідати сучасним стандартам якості.  

«Ми маємо намір зберегти виробництво традиційних моделей тракторів, але також плануємо розробку нових, які відповідатимуть сучасним запитам ринку. У перспективі можливе розширення асортименту іншими видами сільськогосподарської техніки», — каже він. 

Серед потенційних ринків, новий власник заводу розглядає Африку та Азію, де техніка Ursus вже добре відома. Також  пріоритетним є український ринок, адже наша аграрна країна потребує сучасної та надійної техніки. Але непростою задачею буде навіть відвоювати свою частку на внутрішньому ринку Польщі.

«Конкуренція на польському ринку досить висока, адже тут представлені глобальні гравці, такі як John Deere, New Holland та Claas. Проте ми бачимо свою перевагу у поєднанні історичної якості Ursus та нових технологічних рішень, які будемо впроваджувати. Також ми орієнтуємося на певні ніші, які залишаються незаповненими», — розповідає бізнесмен.

На запитання про можливість виробництва військової продукції Олег Крот відповів, що все ж зосереджений на розвитку цивільного напрямку, створенні нових робочих місць і сталому розвитку, аби зробити Ursus гордістю Польщі та України. Він вірить, що через 5 років Ursus стане успішним глобальним брендом, що поєднує історичну якість і сучасні рішення.